عینکی

دیدتان را به یادگیری متحول کنید.
0

چطور ریاضی رو بخونیم؟

خانه » وبلاگ » چطور ریاضی رو بخونیم؟
چطور ریاضی رو بخونیم؟

شهربانو دوستی

درباره نویسنده
شهربانو دوستی هستم، مدیر و موسس وب سایت عینکی دبیر آموزش و پرورش و علاقه مند به سئو

چطور خوندن ریاضی، سوالیه که هر دانش آموزی حداقل یک بار از خودش پرسیده. بعضی از دانش آموزان ریاضی رو دوست دارن، اما اگه بخوایم صادق باشیم، بیشتر مردم از ریاضی متنفرند.

 

چگونه ریاضی رو بخونیم؟

برای خیلی از دانش آموزان، ریاضی اونقدر اهمیت نداره  که بخوان با علاقه دنبالش برن و خیلی ها فقط برای اینکه مجبورن، اون رو میخونن.

البته ریاضی توی خیلی از رشته های دانشگاهی هم تدریس میشه اما واقعیتی که وجود داره اینه که ما تقریباً به صورت روزانه داریم از ریاضیات استفاده می کنیم.

مشکلی که برای بسیاری از افراد وجو داره  اینه که نمیدونن چطور باید ریاضی رو خوند.

ریاضی، یکی از موضوعاتیه که به راحتی چندین ساعت از وقت ما رو میگیره،اما در نهایت ممکنه سر جلسه امتحان نتونیم به سوالات جواب بدیم و نمره خوبی نگیریم.

خوشبختانه، تکنیک هایی وجود داره که بدون توجه به اینکه در چه سطحی هستید با دونستن و به کار بردن اونها می تونید تو این زمینه موفق باشید.

 

چطور ریاضی رو بخونیم؟

نکاتی برای حل مسائل ریاضی

۱-تمرین و تمرین و تمرین

فقط گوش دادن و خوندن ریاضی کافی نیست. برای ریاضیات باید آستین ها رو بالا بزنید و مشکلاتی که سرراهتون هست رو حل کنید.

هرچه بیشتر مسائل ریاضی رو حل کنید،بهتره. هر سوال یک روش خاص برای حل کردن داره، بعضی مواقع میتونید یه سوال رو با چندین روش حل کنید.

تمرین میتونه به شما کمک کنه که سرجلسه امتحان با خیال آسوده تری به سوالات جواب بدید.

 

پبشنهاد ویژه: آموزش خط به خط ریاضی ششم

 

 

۲-بررسی اشتباهات

ممکنه در زمان حل مسئله،راه حلی که برای اون استفاده می کنید، اشتباه باشه، باید بررسی کنید که چرا به جواب اشتباه رسیدید و مشکل از کجا بوده.

دونستن این که کدوم قسمت از راه حل رو اشتباه رفتید، یه روش عالی برای قوی تر شدن در ریاضیه و اینکه دیگه اون اشتباه رو تکرار نمی کنید.

۳-درک روش های حل مسئله

سعی نکنید فرمول ها رو حفظ کنید.شاید حفظ کردن فرمول های ریاضی در کوتاه مدت، به شما در حل مسائل کمک کنه، اما در دراز مدت این طور نیست.

درک مفهوم و منطق ریاضی به شما کمک میکنه که بسیار بهتر مسائل مشابه رو تحلیل و درک کنید.

توجه داشته باشید ریاضی موضوعیه که با تکرار و تمرین میتوان در آن به تسلط رسید. قبل از اینکه بخواید فرمول های پیچیده رو درک کنید بهتره سراغ درک فرمول های ساده تر برید.

۴- پذیرش اشتباهات

خیلی وقتا، زمانی که دانش آموز شروع به حل مسئله ریاضی می کنه، یه راه حل رو اشتباه ادامه میده و میخواد با همون راه حل اشتباه به جواب برسه،اما به جای جواب به ناکجا آباد می رسه!

در زمان حل مسائل ریاضی به راه حل دقت کنید.وقتی میبینید راه حل اشتباهه دیگه ادامش ندید و وقتتون رو هدر ندید،به جای اون ببینید مشکل کجاست و روی آن تمرکز کنید.

به یاد داشته باشید ریاضی به صبر و زمان نیاز داره تا استاد

یه ایده خوب برای خوندن ریاضی اینه که با دوستاتون و به صورت گروهی سوالات رو حل کنید.

۵-انتخاب یک محیط خوب برای مطالعه

ریاضیات جزء موضوعاتی است که به تمرکز و دقت بالایی نیاز داره، سعی کنید محیطی که برای مطالعه ریاضی انتخاب می کنید، محیطی آرام و به دور از حواس پرتی باشه.

میتونید از یک موزیک ملایم هم در محیط مطالعه استفاده کنید.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش  ریاضی هفتم

 

۶- یک دیکشنری ریاضی درست کنید.

ریاضی دارای فرمول ها و اصطلاحات ریادی هست،تمام فرمول های ریاضی رو به همراه یه نمونه سوال از اون داخل یه دفتر به صورت خلاصه یادداشت کنید تا هر موقع که میخواید بتونید از اون استفاده کنید.

۷- ریاضیات را در زندگی واقعی ببینید.

سعی کنید ریاضیات رو به زندگی روزمرتون وارد کنید. مثلاً اینکه ریاضی چطور توی قرعه کشی یا بخت آزمایی مورد استفاده قرار می گیره.

 

درآخر فراموش نکنید که اعتماد به نفستون رو حفظ کنید و با امتحان رو به رو بشید و اطمینان داشته باشید که برای آزمون آمادگی کامل رو دارید.

 

حتما بخوانید: ۱۰ نکته برای موفقیت در درس ریاضی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *