۱) منظور از رسانه های دوسویه (تعاملی) مثلا شبکه های اجتماعی چیست؟
✅ بدین معناست که شما در آن واحد هم فرستنده اید و هم گیرنده، هم تولید کننده اید و هم مصرف کننده.
۲) ویژگی های مخاطبان فعال را بنویسید.
✅ گردشگری، نفع گرایی یا سودمندی، هدفمندی، مشارکت و درگیری، مقاومت
۳) پژوهشگران رسانه در ابتدا اعتقاد داشتند که رسانهها مثل تفنگی که «گلولهٔ جادویی» شلیک میکند، بر مخاطب تأثیر قوی، فوری و مستقیم دارند و مخاطب کاملاً منفعل است.
✅ پژوهشگران رسانه در ابتدا اعتقاد داشتند که رسانهها مثل تفنگی که «گلولهٔ جادویی» شلیک میکند، بر مخاطب تأثیر قوی، فوری و مستقیم دارند و مخاطب کاملاً منفعل است و بدون هیچ مقاومتی در برابر این گلوله به مردن محکوم است.
۵) پژوهشگران رسانه در ابتدا اعتقاد داشتند که رسانهها مثل تفنگی که «گلولهٔ جادویی» شلیک میکند، بر مخاطب تأثیر قوی، فوری و مستقیم دارند و مخاطب کاملاً منفعل است و بدون هیچ مقاومتی در برابر این گلوله به مردن محکوم است.
۶) باید دقت شود هر چند متن تولید رسانه ای برای همه مخاطبان یکسان است. بر چه اساسی مخاطبان برداشت و تفسیر متفاوتی از پیام برای خود ایجاد می کنند؟
✅ بر اساس دانش قبلی، تجربیات، ارزش ها و عقاید خود
✅ تولید کنندگان محصولات رسانهای هم حاضر نیستند که پول، وقت و تخصصشان را همین طوری توی جوی آب بریزند! آنها حتماً اهداف آشکار و پنهانی دارند که در متن و زیرمتن تولیداتشان، قرار دارد و سعی میکنند که بیشترین تأثیر را بر مخاطب بگذارند.
۸) چرا می گوییم که بازی همیشه آن طور که بازی سازان (تولیدکنندگان محصولات رسانه ای) طراحی می کنند پیش نمی رود؟
✅ چرا که اولاً علاوه بر مفهوم «متن» و «زیر متن»، مفهوم مهم دیگری به نام «فرا متن» داریم و ثانیاً هر چقدر سواد رسانهای مخاطب بیشتر باشد، بیشتر میتواند پیامهای مستقیم و غیرمستقیم رسانهای را درک، خنثی و حتّی به ضد خودش بدل کند.
۹) مخاطبان ممکن است بر اساس دانش قبلی، تجربیات، ارزشها و عقاید خود، برداشت و تفسیر متفاوتی از پیام برای خود ایجاد کنند که الزاما همۀ این تفسیرها، درست نیست.
✅ بله – با ظهور رسانههای دوسویه (تعاملی)، مفهوم خطیِ فرستنده گیرنده به مفهوم دایرهای و پیچیدهای تبدیل شده است؛ به عنوان مثال شما در شبکههای اجتماعی در آنِ واحد هم فرستندهاید و هم گیرنده؛ هم تولیدکنندهاید و هم مصرف کننده.
۱۱) اصطلاح گلوله جادویی برای کدام رسانه ها به کار می رفت؟
✅ برای رسانه های یکسویه
۱۲) چرا امروزه نظریه گلولهٔ جادویی رد شده است؟
✅ هر چند «متنِ» تولید رسانهای برای همۀ مخاطبان یکسان است، مخاطبان ممکن است بر اساس دانش قبلی، تجربیات، ارزشها و عقاید خود، برداشت و تفسیر متفاوتی از پیام برای خود ایجاد کنند که الزاما همۀ این تفسیرها، درست نیست.
✅ اولاً علاوه بر مفهوم «متن» و «زیر متن»، مفهوم مهم دیگری به نام «فرا متن» داریم و ثانیاً هر چقدر سواد رسانهای مخاطب بیشتر باشد، بیشتر میتواند پیامهای مستقیم و غیرمستقیم رسانهای را درک، خنثی و حتّی به ضد خودش بدل کند.
۱۴) آیا تفاوت های فرهنگی و شناختی (فرامتن) تنها در مورد تولیدات رسانه ای به کار می رود؟
✅ خیر – گاهی خود رسانه ها نیز در زمان ها و مکان های متفاوت، معانی و کارکردهایی بعضاً متضاد پیدا می کنند.
۱۵) تفاوت های فرهنگی و شناختی (فرامتن) در مورد رسانه تلفن همراه را در دو قاره اروپا و شرق آسیا بررسی کنید؟
✅ «تلفن همراه در اروپا، ادامۀ تلفن محسوب میشود اما در شرق آسیا به ابزاری برای شبکهسازی اجتماعی تبدیل شده است. این نشان میدهد که فرهنگ فردگرای اروپایی و فرهنگ جمع گرای شرق آسیا تا چه میزان توانسته است بر کارکردهای تلفن همراه تأثیر بگذارد.»
✅ مخاطب «فعّال» کسی است که میداند، میخواهد و میتواند که به شکل مناسب و میزان متناسب از رسانهها بهرهبرداری کند، در حالی که مخاطب «منفعل»، بی برنامه، بی قاعده و بیش از حد، همیشه و همه جا حاضر و ناظر است، او امیر رسانهها نیست؛ اسیر دست آنها است!
۱۷) منظور از اینکه شما در بهره مندی از یک رسانه دوئل می کنید چیست؟
✅ وقت (عمرو جوانی) و هزینه (سرمایه و دسترنج) می پردازیم تا تجربه ای مغتنم به دست آوریم اما هر رسانه، ارزش حتی یک بار دیده یا تجربه شدن را ندارد. باید هر چه بیشتر از برخی آثار رسانه ای – که حاصل یک عمر اندیشه و خلاقیت سرشار است مانند کتاب های ارزشمند، فیلم های فاخر و … بهره ببریم.
🔔 حتما ببینید: فیلم حل سوالات پر تکرار ریاضی دهم انسانی