عینکی

دیدتان را به یادگیری متحول کنید.
0

کرونا مهمان ناخوانده ی این روزهای ما

خانه » وبلاگ » کرونا مهمان ناخوانده ی این روزهای ما
کرونا مهمان ناخوانده ی این روزهای ما

شهربانو دوستی

درباره نویسنده
شهربانو دوستی هستم، مدیر و موسس وب سایت عینکی دبیر آموزش و پرورش و علاقه مند به سئو

کرونا مهمان ناخوانده ی این روزهای ما

 

مدت هاست که دنیا میزبان مهمان ناخوانده ای به اسم بیماری کرونا شده و همه دولت ها با شیوه های مختلف در حال دست و پنجه نرم کردن با این ویروس نا شناخته اند.

کرونا مهمان ناخوانده ی این روزهای ما

هر کدام از کشور ها به شیوه ای در تلاش اند تا بتوانند شرایطی فراهم کنند تا از تعداد مبتلایان جلوگیری کنند و از طرفی نیز اهداف و برنامه های کشور را نیز پیش ببرند.

تا کنون نیز پروتکل های بهداشتی مختلفی از طرف سازمان جهانی بهداشت اعلام شده است که تقریبا همگی نقش پیش گیری کننده دارند و درمان قطعی همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده است.

از آنجایی که این بیماری قبلا در انسان گزارش نشده و راه انتقال آن نیز از انسان به انسان است، هنوز واکسنی که بتواند به طور قطعی این ویروس را از بین ببرد شناسایی نشده است.

در این میان راهکار هایی که می تواند ما را در مقابل این ویروس مقاوم کنند شامل موارد زیر است:

  • زدن ماسک
  • شستن مداوم دست ها با صابون یا شوینده هایی که حاوی 60 درصد الکل هستند.
  • رعایت فاصله گذاری اجتماعی یا به عبارت بهتر فاصله گذاری فیزیکی.

 

کرونا مهمان ناخوانده ی این روزهای ما-01

این سه عامل در پیشگیری از ابتلا به بیماری به شدت موثر هستند و همان طور که می دانید پیشگیری بهتر از درمان است و بهتر است قبل از اینکه کاری از دستمان بر نیاید خود مراقبتی را جدی بگیریم.

در کنار این ها سوال جدی اینجاست که در صورت ابتلای خود یا یکی از اعضای خانواده و یا آشنایان چگونه می توان به آن ها یاری رساند؟

 

1- افراد مبتلا باید از ماسک استفاده کنند، دست های خود را مرتب با آب و صابون بشویند و فاصله حداقل دو متری خود را از سایر اعضا حفظ کنند.

2- می توان از طریق تماس تلفنی یا با استفاده از تماس تصویری با افراد بیمار که مجبور به ماندن در خانه هستند صحبت کرد و از این طریق از آن ها از نظر روحی و عاطفی حمایت کرد.

 

کرونا مهمان ناخوانده ی این روزهای ما-02

 

3- با توجه به زیاد شدن اخبار و شایعات باید تلاش کرد که اطلاعت معتبر را از مراکز مورد تایید گرفت و در اختیار اطرافیان گذاشت.

4- شماره تلفن های ضروری را جهت بروز مشکل حاد در اختیار افراد قرار دهیم.

5- اگر در همسایگی ما افرادی وجود دارند که مبتلا به بیماری کرونا شده اند و تنها زندگی می کنند می توان خرید آنلاین را به آنها از طریق تماس تصویری یا تلفنی آموزش داد یا مواد غذایی مورد نیازشان را برایشان تهیه کرد.

 

کرونا مهمان ناخوانده ی این روزهای ما-04

 

6- اگر یکی از اعضای خانواده دچار بیماری نقص ایمنی است باید او را به عنوان یک فرد در معرض ابتلا در نظر گرفت و حفاظت های بهداشتی را در قبال او با جدیت بیشتری انجام داد.

7- قرنطینه بهترین زمان برای انجام کارهایی است که مدتها پیش به دلیل نداشتن وقت عقب می انداختیم، مثل خواندن کتاب و یا رمان های مورد علاقه، دیدن فیلم، گوش دادن و لذت بردن از موسیقی، ورزش کردن و…

 

کرونا مهمان ناخوانده ی این روزهای ما-06

 

8- یکی از موارد بسیار ارزشمندی که افراد بهبود یافته میتوانند در قبال افراد بیمار انجام دهند اهدای پلاسمای خون است.

درون پلاسمای خون افرادی که از بیماری کرونا بهبود پیدا کرده اند پروتئینی هایی وجود دارد که میتواند باعث ایجاد ایمنی در افراد بیمار شود و روند بهبود آنها را سرعت ببخشد.

پس اگر در اطرافیان یا در خانواده تان چنین موردی وجود دارد، اطلاع رسانی در این زمینه بسیار سودمند است.

 

 

سخنی با والدین:

بازی و سرگرمی جزء جدا نشدنی زندگی کودکان است. آنها از طریق بازی است که رشد می کنند و رفتار های جدید می آموزند.

متاسفانه بیماری کرونا وجود این شرایط را برای آنها محدود کرده و این موضوع با مشکلاتی همراه بوده است.

راهکار هایی برای والدین در خصوص ویروس کرونا

 

1- تلاش کنید به کودکانتان در مورد رعایت موارد بهداشتی اطلاع رسانی کنید.

2- یک روال روزانه برای بازی در نظر بگیرید و حتما آن را اجرا کنید. در این صورت تحمل شرایط قرنطینه برای کودک راحت تر خواهد بود.

3- بچه ها را درگیر فعالیت کنید تا بتوانند احساسات خود را ابراز کنند.

 

کرونا مهمان ناخوانده ی این روزهای ما-07

 

4- ما نمیتوانیم با سن و عقل امروزه مان، رفتار کودکمان را قضاوت کنیم. پس باید به آن ها این اجازه را بدهیم که بتوانند ناراحتی خود را ابراز کنند. تنها از این طریق است که میتوانیم با آن ها همدلی کنیم.

5- اگر در زمینه ی بیماری کرونا برایشان سوالی پیش امده، تلاش کنید تا رفع ابهام کنید.

توجه کنید که تنها گفتن دقیق واقعیت به کودکان کافی نیست. باید ریشه سوالشان را یافت و آن را تصحیح کرد. اگر پاسخ را نمی دانستید از منابع معتبر جست و جو کنید.

6- بازی های خانوادگی ترتیب دهید. حتی درست کردن غذا با مشارکت کودک در کنار درگیر کردن آن ها یک تجربه جدید برایشان رقم خواهد زد.

7- توجه کنید که دسترسی بدون محدودیت به شبکه های اجتماعی به هیچ وجه گزینه ی مناسبی قلمداد نمی شود، چون باعث بروز مشکلاتی می شود که در آینده دست به گریبان خانواده خواهد شد.

در پایان باید گفت کرونا در کنار همه محدودیت هایی که با خودش به همراه آورده، یاد آور نکات ظریفی شده که خیلی از مواقع نادیده گرفته می شد.

بودن در اجتماع و خانواده، در آغوش گرفتن افرادی که دوستشان داریم، برخورداری از نعمت بزرگی به نام سلامتی، همگی از مواردی اند که قبل از کرونا برای بسیاری از ما کمرنگ بودند و اکنون قدردان آن ها هستیم.

امید که با رعایت نکات ایمنی بتوانیم هر چه زودتر این وضعیت را پشت سر بگذاریم و بار دیگر لذت بودن در جمع عزیزانمان را در آغوش بکشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *